Rød Tesla i Tesla værksted

Når man kører i en moderne elbil, er man ofte vant til en behagelig stilhed, hvor kun vinden og dækkenes kontakt med vejen kan høres. Derfor kan det være en kilde til stor frustration og bekymring, hvis man pludselig oplever, at ens Tesla larmer under kørslen. Støjgener fra undervognen kan have flere forskellige årsager, men to af de hyppigste syndere er defekte hjullejer eller en specifik form for dækslid kaldet “hæl og tå”. I dette blogindlæg vil vi dykke nærmere ned i, hvordan du kan skelne mellem disse to problemer, og hvad du kan gøre for at udbedre dem.

Indholdsfortegnelse

Hvad skyldes støjen fra undervognen?

Elbiler adskiller sig markant fra konventionelle biler med forbrændingsmotor, især når det kommer til vægt og kraftoverførsel. Det store batteri i bunden af bilen bidrager til en høj egenvægt, hvilket lægger et større pres på undervognens komponenter, herunder bøsninger, ophæng og hjullejer.

Dertil kommer det øjeblikkelige moment, som elmotoren leverer, hvilket kan slide ekstra hårdt på dækkene, hvis hjulstillingen ikke er helt korrekt indstillet. Når man oplever støj fra bilen, er det sjældent motoren, der er problemet, men snarere de dele, der har kontakt med vejen.

Lyden kan variere meget afhængigt af årsagen. Det kan være alt fra en dyb rumlen til en højfrekvent hyletone eller en rytmisk banken. Det er vigtigt at reagere på disse lyde, da de ofte er tegn på slid, der kan forværres over tid og potentielt påvirke bilens sikkerhed og køreegenskaber. Selvom bilerne er bygget robust, er slitagedele som hjullejer og dæk uundgåelige ofre for de mange kilometer på vejene.

Symptomer på defekte hjullejer

Et hjulleje er den komponent, der sikrer, at hjulet kan rotere frit og med mindst mulig modstand. Når et hjulleje begynder at blive slidt, opstår der typisk en meget karakteristisk lyd, som kan være svær at ignorere. Ofte starter det som en svag snurren eller rumlen, der gradvist tager til i styrke, i takt med at man kører flere kilometer.

En god måde at identificere et defekt hjulleje på er ved at lægge mærke til, om lyden ændrer sig afhængigt af bilens hastighed. Typisk vil støjen blive højere, jo hurtigere du kører, og den forsvinder ikke, selvom du kører på helt ny og glat asfalt.

Derudover ændrer lyden fra et dårligt hjulleje sig ofte, når man drejer på rattet og dermed flytter vægten i bilen. Hvis støjen for eksempel bliver tydeligere, når du svinger til venstre, belastes de højre hjullejer yderligere, hvilket kan indikere, at fejlen ligger i højre side. Modsat vil lyden ofte aftage, når man svinger til den side, hvor det defekte leje sidder, da belastningen her mindskes.

Det er en konstant og “urunde” lyd, som tydeligt indikerer, at metal gnider mod metal.

Hvad er hæl og tå-slid på dæk?

En anden hyppig årsag til uønsket lyd i kabinen er fænomenet kendt som “hæl og tå”-slid på dækkene. Dette er en form for uregelmæssigt slid, hvor dækkets mønsterblokke slides skævt, så de kommer til at ligne tænderne på en sav, når man ser dem fra siden.

Når hjulet ruller hen over asfalten, vil den højeste kant af mønsterblokken ramme vejen først og blive trykket ned, for derefter at “svirpe” tilbage, når den slipper vejen. Denne bevægelse skaber en meget generende støj, som ofte kan forveksles med et defekt hjulleje, da det også er en rumlende lyd.

Årsagen til hæl og tå-slid findes ofte i en kombination af forkert hjulindstilling og manglende rotation af dækkene. Hvis bilens sporing ikke er korrekt, eller hvis støddæmperne er slidte, vil dækket ikke have optimal kontakt med vejbanen. Dette fænomen forekommer ofte på baghjulene af forhjulstrukne biler, men på tunge elbiler med firehjulstræk kan det opstå på alle hjul. Denne form for Tesla hjulstøj kan være intens, men den udgør sjældent en akut sikkerhedsrisiko på samme måde som et defekt leje.

Hvordan skelner man og forebygger problemer?

Det kan være vanskeligt for det utrænede øre præcist at afgøre, om støjen kommer fra dækkene eller lejerne, da symptomerne minder meget om hinanden. En tommelfingerregel er dog, at dækstøj ofte ændrer karakter, når man kører på forskellige typer asfalt, mens lejestøj forbliver mere konstant uanset underlaget. Hvis du stryger hånden hen over dækkets slidbane – både med og mod kørselsretningen – vil du ved hæl og tå-slid ofte kunne mærke skarpe kanter den ene vej, som føles som takker.

For at undgå disse problemer er det en god idé at inkorporere nogle gode vaner i bilens vedligeholdelse:

  • Sørg for at få kontrolleret og justeret bilens sporing med jævne mellemrum, så hjulene står helt lige.

  • Hold altid øje med dæktrykket, da forkert tryk øger risikoen for skævslidning markant.

  • Vær opmærksom på ændringer i lyden fra bilen og reager hurtigt, før små problemer vokser sig store.

Ved at være opmærksom på disse faktorer kan du sikre en mere støjsvag kørsel og forlænge levetiden på både dæk og undervognskomponenter. Hvis din Tesla larmer, er det altid anbefalelsesværdigt at få en fagmand til at vurdere sagen, så du ikke ender med at udskifte dele unødigt.

Få professionel hjælp hos Tesla-Service.dk

Hos Tesla-Service.dk har vi indgående kendskab til de specifikke udfordringer, der kan opstå med støj fra undervogn og dæk. Vi tilbyder grundig fejlfinding, hvor vi med vores store erfaring hurtigt kan fastslå, om problemet skyldes et defekt hjulleje eller skævslidte dæk. Vores værksted benytter udelukkende reservedele af højeste kvalitet, hvilket sikrer dig en holdbar løsning, når bilen skal repareres.

Du kan altid ringe til os på telefon 43 53 01 23 eller sende en mail til info@tesla-service.dk for at bestille tid. Alternativt kan du benytte vores kontaktformular via hjemmesiden, hvis du har brug for rådgivning om din bil.

Se seneste indlæg